nuffnang ads

Kurung Pahang

Wednesday 20 August 2014

Petua kurus dengan limau/lemon

Salam
Hai hai..aku kembali lagi dengan petua tradisional. Heh heh heh. Okla, last year aku de jumpe doktor utk check hormone problem. Mase tu aku memang stress gile. Mane x nye, dengan muke penuh dengan jerawat sebesar bijik limau bsepah2 kt muke aku. Da macam2 cara wat tapi x berjaya. Sedey taw. Tapi finally hilangla jerawat tuh..tapi cane?? Haaa tu kene tunggu next next next entry eh. Heeeeee jangan marah.

Okla berbalik pada topik asal..disebabkan kadar metabolisme bdn aku yf rendah tu watkan aku susaaaaahhhh sgt2 nak turunkan berat badan. Walaupun sebulan aku xmakan, or aku joging seribu batu or aku berenang seminggu berturut2 tanpa henti, pun xjamin berat aku akan turun..ahhh

Stress wey!!!!

Da bpe taun berat aku maintain kt takuk tu je walaupun da try mcm2 cara. Last2 aku bebel la kt doktor tu. Doktor ckp bdn aku xde cortisol n xde err err ape name bnde tu..ala lupe lak. Bnde tu la yg control kadar metabolisme bdn kite..

Lame gak aku tpkse amek supplement untuk pulihkan sistem badan. Last2 da ok. Hepila jugak sebab dapat badan yg sihat dari luar n dalam. Then doktor suggest aku minum air sejuk n perahkan sikit limau atau hirisan lemon dalam tu. Disebabkan aku malas nk hiris2, aku perah jela. Dalam 1 liter, aku perahla separuh biji limau nipis. Mula2 minum memang rase pelik. Biase bubuh gula..ni minum kosong cmtu je..erkkk

Aku memang minum 3 liter air setiap hari. Tapi 1 liter tu je buh perahan limau. Xlaratla nak minum 3 liter air perahan limau..masam!! Lgpun limau kn bersifat acidic. Ha kang xpasal2 perut aku terkakis lak.

So aku amalkan minum camtu dalam sebulan lebih. Ade la 2 3 ari xminum sbb limau habis..miahaha. pastu timbang berat badan, eh cam da kurang sket..haah, aku berjaya turunkan 3 kg dlm tempoh tu. Xkesah la sikit pon. Bagi aku da cukup banyak da tu..weeeeee

Memang aku xde wat senaman pape. Juz wat kerja rumah cam biasa je. Haa tula dienye. Bagi aku, leh je kalau nak minum banyak air perahan limau tu if perut korang kebal. Perut aku sensitip..xberani la.. makan mmg kena kurangkan gak. Makan banyak kali tapi kurangkan portion tu..heee. aku xnak kurus cepat. Biar lambat asalkan kekal. Xgitu? Haha I loike..

K la, mate da layu..so nak tido da..selamat malam penduduk dunia..

Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment